Läheisen haitallisia ajatus- ja toimintamalleja
Pelaajan läheinen kohtaa usein monenlaisia hankalia tilanteita (esim. painostus, repsahdus, valehtelu, toivottomuus, uhkailu, puhumattomuus, maksamattomat laskut) joista seuraa tyypillisesti kielteisiä tunteita (esim. syyllisyys, ahdistus, huoli, pelko, viha, pettymys, katkeruus). Näistä tilanteista ja tunteista seuraa ajatuksia ja toimintaa.
Ajatusten ja tunteiden äärelle pysähtyminen on tärkeää ongelmallisesti pelaaville, mutta niin se on läheisillekin! Jos emme malta pysähtyä kunnolla tunteidemme ja ajatustemme äärelle, voivat tunteet ja nopeat ja automaattiset ajatukset olla ohjaimissa.
Tässä tekstissä esittelemme muutamia läheisten haitallisia ajatus- tai toimintamalleja, joihin usein vertaistukityössämme törmäämme.
Ajatuksien ja oman toiminnan muuttaminen on vaikeaa, muttei mahdotonta. Jos näitä onnistuu muuttamaan, myös tunteet tulevat jossain vaiheessa perässä ja olo alkaa helpottua. On siis syytä keskittyä tunteiden sijasta enemmän ajatuksiinsa ja toimintaansa, koska niihin voi vaikuttaa.
Rehellinen keskustelu luotettavien ihmisten kanssa auttaa omien ajatusten ja toimintamallien tutkimisessa, haastamisessa ja tarvittaessa myös muuttamisessa.
Esimerkkejä läheisten haitallisista ajatusmalleista
- ”Pelaaminen oli minun syytäni”
- ”Hän ei selviä tästä jos en anna hänelle rahaa”
- ”Hän pelasi taas koska ei välitä minusta”
- ”Hän voi katkaista välit jos en auta häntä”
- “Tämä on niin noloa, etten voi puhua tästä kenellekään”
- ”Hän tekee itselleen jotain”
- “Hän tekee minulle jotain”
- ”Hän on sairas eikä voi tälle mitään”
- “Ainakaan hän ei juo eikä lyö”
- ”En minä tarvitse tukea, pelaaja tarvitsee”
Esimerkkejä läheisten haitallisista toimintamalleista
- Pelaajan ohjaaminen hoitoon vastoin hänen tahtoaan
- Jatkuva pelaamisaiheesta puhuminen tai aiheen lakaiseminen kokonaan maton alle
- Velkojen maksaminen ja rahan antaminen
- Kontrollointi ja valvonta ilman pelaajan lupaa
- Vastuunottaminen toiselle kuuluvista asioista
- Omien tunteiden ja ajatusten sanomatta jättäminen
- Omien harrastusten ja menojen karsiminen
- Pelaajan toiminnan peittely muilta läheisiltä
- Uhkaileminen asioilla, joita ei aio toteuttaa
- Rajojen puute ja niiden toistuva joustaminen
- Pelaajan kaikkiin yhteydenottoihin välittömästi vastaaminen